Tanuló tanár

Tanuló tanár

A pedagógus és a motiváció

2016. október 21. - mod01

Lehet kezdő, veterán, férfi, nő, öreg, fiatal, vidám vagy szomorú, egy dologban biztosan egyforma minden pedagógus: ha akarja, ha nem, a nevelési-oktatási folyamat egyik kulcsszereplője, s mint ilyen igen komoly és hosszú távú hatással van a rábízott gyerekek tanulási eredményeire és persze pszichés fejlődésére.

Gondoljunk ebbe bele egy pillanatra: bármit teszünk – legyen az jó, netán kevésbé jó – az az osztály, az egyes gyerekek előtt zajlik.  Tevékenységünk, viselkedésünk hatással van rájuk, és akár akarjuk, akár nem ők is értékelnek bennünket. Tapasztalataik alapján bekerülünk a jó/rossz/szigorú/engedékeny/stb. kategóriák egyikébe. Komoly értékítélet ez, s tapasztalatom szerint nem nagyon van a kategóriák között átmenet. (Legalábbis tanulóként nem emlékszem, hogy egyetlen tanárt átértékeltünk volna.)

Vajon mi mindenre van szüksége egy pedagógusnak ahhoz, hogy valóban jó tanár váljon belőle?

Igyekeztem minél többet olvasni a témában, különféle szakirodalmakban. Legjobban Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák – különbségek című könyve fogott meg.

A pedagógusról szóló fejezetben ezt írja:

„A tanítók és tanárok pedagógiai kultúráját meghatározza műveltségük, képzettségük és tapasztalatuk. De legalább ilyen mértékben befolyásolhatja szakmaiságukat a szakma társadalmi megítélése, presztízse, a professzionalizálódás mértéke.”

Igazán elgondolkodtatók ezek a sorok.

Szeretem a szakmámat, és bevallom, a mindennapi munkámban nem igazán befolyásol a tanári munka általános megítélése. Sokkal inkább foglalkoztat az a kérdés, hogyan fejlődhetek szakmailag, hogyan végezhetem mind jobban a munkámat?

Talán éppen ezért érdekel nagyon a tanári szakma professzionalizálódásának témája is.

Ugyancsak Báthory Zoltán könyvében olvashatjuk a következőket:

„A pedagógus szakszerűsége nemcsak attól függ, hogy mit tanult a képzőintézményben, hanem attól is, milyen feladatok megoldását várják el tőle az iskolában. Ha a tanulásszervezés differenciálást, motiválást és aktivizálást jelent, eme funkciók minden következményével együtt, akkor ehhez másfajta szakszerűség kell, mint amikor a tanulásszervezés kimerül – mondjuk - a megfelelő módszer kiválasztásában.”

Már az előadáson megfogott a többször emlegetett motiválás – aktivizálás – megerősítés összefüggés. Az óra után sokat gondolkodtam azon, hogy a munkámban én hol állok ezen a téren, illetve hogyan tudnám hatékonyabban kihasználni az ebben rejlő lehetőségeimet.

Azt hiszem, fogok írni később ebben a témában a tapasztalataimról.

Elgondolkodtam azon, hogy ma a pedagógusoknak a rengeteg adminisztratív feladat, a nagy mennyiségű tananyag és sokszor feszített időbeosztás mellett vajon mennyire jut erejük és idejük a tanulóik motiválására? Mert akárhogy is nézzük, sokkal egyszerűbb elmondani a tananyagot, feleltetni, értékelni majd továbblépni, mint kitalálni, hogyan tegyük érdekessé, befogadhatóvá az anyagot, illetve értékelésnél néhány mondatot szánni arra, hogy elmondjuk, a tanulónak miben és hogyan kellene még fejlődnie, esetleg miben látjuk őt kiválónak.

Kicsit olyan ez, mint a marketing munka. Nagyon leegyszerűsítve arról van szó, hogyan adjuk el a tanulóknak a tantárgyunkat, az egyes témaköröket és persze egy kicsit önmagunkat is. Sőt, az iskola, a tantestület hogyan képes eladni a tanulóinak a mai világban, hogy tanulni, iskolába járni jó… mert hasznos, (lehet) érdekes, felkészít a felnőtt életre, közösséget és értékeket ad…

Szeretném, ha sok gyerek járna ilyen szemléletű iskolába!

Persze mondhatjuk, hogy a motiválás rengeteg időt és energiát emészt fel, és mint tudjuk, az idő mindig kevés, mert haladni kell az anyaggal. De nem haladnánk jobban a tantárgyunk iránt érdeklődő, motivált és aktív tanulókkal? Kezdetben talán tényleg nem, viszont hosszú távon sokkal jobban járna mindenki (a tanár és a tanuló is).

A motiválás szorosan összekapcsolódik a tanulók aktivizálásával is. Sokszor tapasztaltam már én is, hogy ugyanazt az anyagot, ha egy csoportnál frontálisan tanítom, egy másiknál pedig a tanulókra szabott feladatokon keresztül dolgozzuk fel, a második esetben a tanulók hozzáállása, érdeklődése, aktivitása összehasonlíthatatlanul magasabb.  Amit még megfigyeltem, hogy az ilyen órákon sokkal oldottabb a légkör, jobb a hangulat. Azt gondolom, ez a szempont nem elhanyagolható egyik fél számára sem.

Megerősítés… Szerintem mindenkinek van emléke olyan vagy ahhoz hasonló helyzetről, amikor a tanár a felelet végén csak ennyit mondott a tanulónak: ülj le, egyes (vagy kettes, hármas, stb.). Sokat olvashatunk az ilyen, és ehhez hasonló helyzetek üzenetéről a Rejtett tanterv című könyvben, de ez majd egy másik bejegyzés lesz…

A megerősítés a tanulásban egy cselekedetre vagy produkcióra adott értékelő válasz. Tanítás-tanulási folyamatban a megerősítés szinte mindig a tanártól származik és rajta múlik az is, hogy hogyan él vele. Tapasztalatom szerint a tanulók igénylik, hogy mindig reagáljunk tevékenységükre, hiszen ez segítségükre van a tanulásban, megerősíti őket, hogy jó úton járnak ismereteik megszerzésében, rendszerezésében… vagy nem. Viszont ilyenkor érdemes segítséget adnunk abban is, mit csináljanak másként, mit gyakoroljanak a siker eléréséhez.

Bevallom, még sosem gondoltam végig ennyire alaposan ezt a témát, de egy biztos: ezek után sokkal tudatosabban fogom keresni a lehetőségeket a motiválásra, aktivizálásra és a megerősítésre, mert valahol itt érzem a kulcsát annak, hogyan lehetek igazán jó tanár. 

A bejegyzés trackback címe:

https://tanulotanar.blog.hu/api/trackback/id/tr9311827879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cskaty 2016.10.21. 21:25:18

Emlekszem, mennyire fel voltal dobva egy-egy olyan orad utan, amikor sikerult belelkesitened, munkara birnod, tehat motivalnod a tanuloidat! En is igy vagyok ezzel, sot ki merem jelenteni , hogy minden kollega. Ha a motivalas ekkora oromforras, akkor miert is valasztanank a konnyebb, amde unott arcokat eredmenyezo utat?

mod01 2016.10.21. 21:37:38

Talán sokszor könnyebb a megszokott módszerekkel dolgozni, pedig ha belegondolunk, készülni mindig kell, az anyagot mindig végig kell gondolni. Miért ne tehetnénk mindezt úgy, hogy közben érdekessé, akár izgalmassá tesszük az óráinkat?
süti beállítások módosítása