Tanuló tanár

Tanuló tanár

Miért is írok blogot didaktikai témákról?

Azaz az oktatás folyamata

2016. november 30. - mod01

A blogírás választható feladat volt az egyetemen a tanítás- tanulás elmélete tantárgyból. Sokat gondolkodtam azon, hogy belevágjak-e, hiszen a témák adottak voltak és már első olvasásra látszott, hogy csak komoly háttérmunkával lehet a kapcsolódó bejegyzéseket megírni.

Végül tanulás közben rátaláltam az alábbi részre az egyik szakirodalomban, és ez keltette fel a kíváncsiságomat:

„A blogvezetés támogatja és fejleszti az önszabályozó tanulási képességeket: a metakogníciót, a tanulási tevékenységek strukturálását és tervezését, a célkitűzést és az önreflexiót is. Bizonyos esetekben kifejezetten a blogírást használják az önszabályozó tanulási képességek fejlesztésére, amely fokozható azzal, ha szakmai, azaz tanulási blogot a diákok irányított kérdések mentén (is) írják.”(Ollé János, Papp-Danka Adrienn, Lévai Dóra, Tóth-Mózer Szilvia, Virányi Anita: Oktatásinformatikai módszerek)

Egyre többet gondolkodtam azon, hogy mennyire állja meg a helyét a fenti állítás a gyakorlatban, és ezzel párhuzamosan egyre inkább foglalkoztatott a „személyes kísérletem” gondolata: vállalom-e az egész szorgalmi időszakon keresztüli folyamatos, aktív munkát, mely eredményeit meg is kell osztanom ismerőseimmel, tanulótársaimmal? Képes vagyok-e olyan tartalmakat „előállítani” melyek adott esetben mások számára hasznosíthatók, gondolatébresztők, illetve valamilyen módon segítik az egyes témák feldolgozását, megértését?

Miután számba vettem a pro és kontra érveket, már a blogszolgáltatók oldalait böngésztem.

Mellette

Ellene

Folyamatos tanulás, készülés tervezett formában

Folyamatos tanulás, készülés

Önszabályozás kialakulása, fejlődése

Megszokottnál nagyobb időráfordítás

A tanultak átstrukturálása, azonnali hasznosíthatósága (nem csak a tanulásban, de a munkámban is)

A produktumoknak olyan minőségűeknek kell lennie, hogy azok bárhol, bármikor, bárki előtt vállalhatók legyenek.

A tananyag aktív feldolgozása, hatékony elsajátítás

 

Önreflexió támogatása

 

Folyamatos, magas szintű motiváció

Saját képességeim jobb megismerése

 

 

 

Engem hamar meggyőzött, hogy az oktatási folyamat ily módon történő megvalósítása ennyi pozitívummal járhat, így elkezdtem írni a blogomat.

Mindenképp megemlítendő azonban, hogy a nappalis hallgatók előadásait lehetőségünk volt hétről- hétre meghallgatni, ami több témában nagy segítségemre volt. Amikor nem értettem valamit, vagy bizonytalan voltam, mindig megvártam a témáról szóló előadást, melyekben legtöbbször választ kaptam a kérdéseimre is.

Ez az utolsó bejegyzésem, és örülök, hogy ezt a feladatot választottam, mert rengeteget tanultam, fejlődtem és talán egy kicsit még változtam is általa. A kezdetekkor, a feladatválasztás mellett felsorakoztatott érveim egytől-egyig igazolást nyertek:

Valóban sokkal többet kellett tanulni így, mint a „hagyományos” módon, hiszen egy témáról csak akkor tudtam hitelesen és szakmailag (remélhetőleg) helyesen írni, ha előtte alaposan megismertem azt.

Komoly tervezőmunkára és önszabályozásra is szükség volt, hogy a témák mindegyikét időben fel tudjam dolgozni.

A tanultak hasznosítása is folyamatos volt: egyrészt a blogbejegyzéseken keresztül, másrészt a mindennapi munkámban, a tanórákon. Mindez segítette az aktív feldolgozást és a tanultak hatékony elsajátítását számomra.

Az önreflexió területén fejlődtem a legtöbbet. Nagyon sok órát, szituációt, adott helyen alkalmazott módszert gondoltam újból és újból végig, és ez nagyon jó hatással volt rám. Tudom, hogy hol fogok a későbbiekben változtatni, vagy teljesen más stratégiát alkalmazni, azaz jobban megismertem magamat és a képességeimet.

Mindezek mellett rengeteg új ötletet adott nekem a tanulás, amit folyamatosan be is építek a munkámba. Legvégül a motivációm valóban folyamatosan magas szinten volt, és bár ez a feladat befejeződött, továbbra is ezek a témák foglalkoztatnak, melyeket a mindennapi tanításban remekül tudok is hasznosítani. Úgy érzem, ez a legnagyobb nyereség számomra és remélhetőleg a tanulóim számára is!

„A tanuló azáltal, hogy összekapcsolja a környezet elvárásait személyes céljaival, értelmet ad annak, amit csinál, értéket ad magának az elvárásoknak. A saját célokat összeköti az elvárásokkal… A tanulók által értékesnek talált célok az önszabályozott tanulás elengedhetetlen feltételei. E célok ugyanis irányítják a tanulók konkrét tanulási tevékenységét, illetve segítenek az elért fejlődés mértékének monitorizálásában. Ha a tanulók képesek saját szükségletük alapján céljaik megfogalmazására, rugalmasabbak a problémamegoldó stratégiák kiválasztásában, következetesebbek a tanulási tevékenységükben, mint azok a tanulók, akik nem tudják meghatározni célkitűzéseiket, vagy csupán a környezetük által közvetített célokat teljesítenek.” (Falus Iván: Didaktika)

A bejegyzés trackback címe:

https://tanulotanar.blog.hu/api/trackback/id/tr3012013422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása